"Надзвичайно чутливий танець": аварія F-16 виявила критичні питання України, - BI
F-16 розбився, пілот загинув під час боротьби з російськими ракетами.
Загибель пілота винищувача F-16 показує, наскільки небезпечними є навіть місії з меншим ризиком в Україні.
За інформацією Business Insider, одним із ключових аспектів, що викликали обговорення щодо постачання винищувачів Україні, стало питання про те, яким чином Київ зможе ефективно використати свій обмежений арсенал літаків, отриманих від НАТО.
Коли винищувачі F-16 прибули в Україну, перші знімки їхніх ракетних систем продемонстрували, що Київ планує застосовувати ці літаки в повітряних боях, а не для наступальних операцій, де вони могли б бути більшою мірою під загрозою.
На минулому тижні українські F-16 виконували бойові завдання, протистоячи інтенсивним атакам російської авіації. На жаль, один з літаків зазнав аварії, і пілот загинув. Ця трагічна подія підкреслює, що навіть операції, які спочатку виглядали відносно безпечними, можуть бути дуже ризикованими.
"Політ на винищувачах - це небезпечна гонитва навіть у будь-якій ситуації", - сказав Вінсент Айелло, колишній військово-морський авіатор США, який, окрім F/A-18, також керував F-16 під час своєї військової кар'єри.
Катастрофа F-16 оголила проблему
На початку серпня Україна продемонструвала F-16 світовій спільноті. Перші офіційні фотографії винищувачів показують, що вони оснащені американськими ракетами "повітря-повітря". Аналітики та фахівці відзначили, що Київ, ймовірно, планує використовувати ці літаки для своїх оборонних цілей.
Альтернативними місіями для українських F-16 можуть бути операції з повітряної підтримки (CAS) або завдання, спрямовані на нейтралізацію та знищення систем протиповітряної оборони супротивника (SEAD/DEAD).
Проте раніше головнокомандувач Збройних сил України Олександр Сирський висловив побоювання, що F-16 не слід наближатися занадто близько до фронтової лінії, оскільки це може зробити їх вразливими для російських зенітно-ракетних систем. Він зазначив, що ці літаки, в свою чергу, зміцнять протиповітряну оборону столиці України.
Саме це зробили винищувачі 26 серпня, забезпечивши додатковий оборонний потенціал для України, коли Росія атакувала країну сотнями ракет і безпілотників під час найбільшого повітряного бомбардування війни.
Через кілька днів після інциденту Україна підтвердила, що один з її F-16 зазнав аварії, внаслідок чого загинув пілот під час протистояння російським ракетам. Причини цієї трагічної події залишаються нез'ясованими: можливі варіанти включають дружній вогонь, помилку пілота, технічну несправність літака чи ворожий обстріл. У Києві повідомили, що розслідування продовжується.
Незважаючи на причини, що призвели до збою, робоче середовище, безперечно, є викликом під час такої масштабної атаки, яка включала різноманітні удари з боку Росії.
Минулого тижня Росія провела бомбардування, використовуючи комбінацію безпілотників, призначених для односторонньої дії, а також крилаті та балістичні ракети. Деякі з цих озброєнь були запущені з борту стратегічних бомбардувальників Ту-95, винищувачів-бомбардувальників Су-34 і сучасних літаків п'ятого покоління Су-57.
З українського боку задіяли різні засоби ППО, щоб допомогти перехопити якомога більше цих загроз. До них належать як західні, так і радянські наземні системи протиповітряної оборони та винищувачі, такі як F-16.
Майк Торреалдей, полковник ВПС США у відставці, який брав участь у бойових операціях на Близькому Сході на F-16, сказав, що протиповітряна оборона - це "дуже делікатний танець".
"Нерегульована ситуація"
Спроба перехопити ракети та безпілотники, що наближаються, означає, що пілоти повинні стріляти в загрози, обережно маневрувати літаком і переконатися, що вони не перетинають зони, де вони можуть бути під загрозою дружнього вогню. Крім того, ризик просторової дезорієнтації експоненціально зростає, якщо робити все це вночі, що робить це ще більш небезпечним.
"Там щось безупинно кружляє навколо. І виявитися не в тому місці в неналежний момент може стати надзвичайно небезпечним для життя," - зазначив Торреалдей.
Протиповітряна оборона може виявитися більш ефективною у забезпеченні безпеки, ніж підтримка наземних військ, знищення систем ППО або обстріл добре укріплених ворожих позицій. Проте, як зазначив він, "це зовсім не легка прогулянка".
Окрім складного середовища експлуатації, ще однією потенційною складністю для українських пілотів є те, що F-16 все ще є абсолютно новою здатністю для України.
Незважаючи на тривалі місяці підготовки пілотів, цей літак залишається для них новим, оскільки він кардинально відрізняється від радянських винищувачів, на яких вони раніше набирали досвід.
"На мою думку, ситуація залишатиметься досить хаотичною, особливо враховуючи, що у вас є новий літак, який вперше буде задіяний у цьому конфлікті протягом першого тижня," - зазначив Айелло, підкреслюючи, що управління винищувачами завжди пов'язане з певними ризиками.
Що вже говорили про сильний удар Росії та втрату F-16?
27 серпня російські війська провели одну з наймасштабніших атак на Україну. Згідно з інформацією Міністерства оборони США, тільки в перший день повномасштабного вторгнення, 24 лютого 2022 року, Росія випустила більше повітряних цілей — 160 ракет.
Українська сторона повідомляла, що під час відбиття повітряного удару Олексій Месь на F-16 збив один дрон і три крилаті ракети. Експерт із питань авіації Костянтин Криволап сказав, що втрата винищувача - не проблема, а трагедія полягає в загибелі одного з найкращих українських пілотів.
Вас також можуть зацікавити новини: