Google під увагою антимонопольних агентств Європейського Союзу та Сполучених Штатів.
Панівна позиція великих технологічних компаній на ринку викликає занепокоєння як у державних органів, так і в суспільстві. Вже відбулося кілька спроб встановити обмеження на їхню діяльність, і в даний час Google стикається з серйозними викликами. Судове рішення може призвести до розділення компанії.
У серпні 2024 року федеральний суддя Окружного суду Колумбії в США оголосив, що Google володіє монопольним становищем у сфері інтернет-пошуку та використовує недобросовісні практики для захисту від конкурентів. Компанія контролює приблизно 90% ринку пошукових систем як у США, так і в Європі. У своєму рішенні суддя Аміт Мехта заявив: "Google є монополістом і діє як такий, аби підтримувати своє домінування".
"Це знакове рішення", - зазначає Ульріх Мюллер, засновник німецької неурядової організації Rebalance Now, яка має на меті обмежити домінування великих корпорацій на ринку. "Цей крок демонструє, що в США знову активно використовують потужні антимонопольні інструменти, зокрема щодо компаній технологічного сектору", - додав Мюллер у своєму коментарі для DW.
На даний момент процес переходить у стадію корекції ситуації, в ході якої аналізується, яким чином можна зменшити ринковий вплив даної компанії. Нещодавно Міністерство юстиції США оприлюднило нові судові матеріали з цього питання.
Один із можливих шляхів – заборонити корпораціям укладати угоди з іншими фірмами, що зроблять Google пошуковою системою за замовчуванням у їхніх веб-браузерах. Згідно з юридичними матеріалами, материнська компанія Google, Alphabet, виплатила Apple 20 мільярдів доларів лише за те, щоб Google стала основною пошуковою системою в браузері Safari від Apple.
Проте в матеріалах Міністерства юстиції також згадувалися "структурні реформи", зазначає Мюллер. Це стосується можливого розділення материнської компанії Alphabet. Основна мета полягає у продажу тих сегментів бізнесу, які сприяли утриманню нелегальної монополії оператора пошукової системи в онлайн-секторі.
Флоріан Б'єн (Florian Bien) з Вюрцбурзького університету вважає, що структурні зміни можуть вказувати на необхідність інших заходів. "Надто суворі обмеження, такі як заборона інтеграції операційної системи Android з Google Search та браузером Chrome, фактично нагадують поділ", - зазначає професор глобального бізнес-права.
Такі рішення є серйозним посяганням на права компаній, тому суди повинні ретельно обґрунтовувати свої рішення з юридичної точки зору. "Внаслідок цього розгляди можуть тривати надзвичайно довго, іноді настільки, що темпи технологічного прогресу випереджають судові процеси", - зазначає Б'єн. Він вважає, що американська влада навряд чи проявить сильне бажання втручатися у цю ситуацію. "Це лише забере значні ресурси у Міністерства юстиції та інших державних установ", - підкреслює експерт.
Упродовж тривалого часу антимонопольні норми в США не отримували належного застосування, зазначає Ульріх Мюллер. Проте судова справа проти Google свідчить про те, що можливі монополії в країні стали предметом більш уважного аналізу.
Протягом останніх 20 років рівень концентрації збільшився у більш ніж 75% секторів економіки США, зокрема в таких сферах, як охорона здоров'я, фінансові послуги, сільське господарство та інші, - повідомив заступник генерального прокурора США Джонатан Кантер під час свого виступу в Асоціації адвокатів штату Нью-Йорк у 2022 році. Він також зазначив, що правоохоронні органи планують використовувати всі доступні засоби для стимулювання конкуренції.
У Сполучених Штатах існує столітня практика антимонопольного регулювання. Ще в 1911 році монополію на нафту Standard Oil, що належала Рокфеллерам, було розподілено на кілька компаній. За словами Мюллера, у 1960-х і на початку 70-х років до потенційних монополій ставилися з великою обережністю. В 1980-х роках представники неоліберальної Чиказької школи висловили думку, що значна концентрація ринкової влади може бути прийнятною, якщо компанії демонструють високу ефективність. Як наслідок, заходи структурного втручання стали застосовуватися набагато рідше.
Проте в 1982 році телекомунікаційний гігант AT&T був розділений на кілька компаній. Аналогічна загроза нависла над Microsoft. У 2001 році суд ухвалив рішення про необхідність поділу компанії через її монопольне становище на ринку. Проте Microsoft оскаржила це рішення і змогла уникнути розподілу. Водночас їй довелося зробити частину своїх технологій доступними для конкурентів.
Європейський Союз висловлює серйозну стурбованість щодо ринкової могутності Google та інших великих інтернет-компаній. У 2017 році Єврокомісія наклала на Google штраф у розмірі 2,42 мільярда євро через порушення правил у службі Google Shopping, призначеній для пошуку товарів в онлайн-магазинах і порівняння їх цін. У 2018 році компанія отримала рекордний штраф у 4,3 мільярда євро за зловживання своїм домінуючим становищем на ринку з випуску мобільної операційної системи Android. Наступного року Єврокомісія знову оштрафувала Google, тепер на 1,49 мільярда євро, за порушення у роботі сервісу контекстної реклами AdSense for Search, що призвело до незаконних обмежень для конкурентів.
Проте Мюллер висловлює сумнів щодо результативності заходів ЄС проти Google, вважаючи їх безрезультатними. "Хоча накладено величезні штрафи, Google продовжує отримувати такі монопольні прибутки, що, зрештою, легко компенсує ці витрати", - зазначає він. У свою чергу, Б'єн сподівається, що більш дієві кроки будуть здійснені, коли конкуренти Google вирішать звернутися до суду.
Google доведеться захищатися в суді ще в одній справі. Компанію обвинувачують у монополії в секторі онлайн-реклами, що, своєю чергою, тісно пов'язаний із пошуковою системою Google. "У 2023 році ми отримали понад 75 відсотків доходу від онлайн-реклами", - йдеться в останньому річному звіті корпорації. Загальний дохід компанії торік становив трохи менше ніж 306 млрд доларів.
YouTube і Google Maps також займають центральне місце в онлайн-рекламі. Обидва сервіси так само є частиною імперії Google. Крім того, Google надає Android - найпоширенішу у світі операційну систему для мобільних гаджетів.
Компанія-гігант у сфері реклами має значні переваги завдяки своїм потужним позиціям у індустрії рекламних технологій. Це включає в себе різноманітні інструменти та платформи, які рекламодавці можуть застосовувати для досягнення своїх цільових аудиторій та аналізу ефективності своїх онлайн-рекламних кампаній.
У 2023 році Єврокомісія дійшла висновку, що Google віддає перевагу власним технологічним сервісам для відображення реклами в інтернеті на шкоду конкурентним постачальникам таких послуг, а також рекламодавцям та онлайн-видавцям. "Єврокомісія дотримується попередньої думки, що проблеми конкуренції можуть бути усунені тільки шляхом обов'язкової відмови від частини послуг Google", - заявили тоді у Брюсселі.
Компанія Google захищається від звинувачень у монополії в галузі онлайн-пошуку й оголосила, що подасть апеляцію на судове рішення. Компанія стверджує, що переконала користувачів своєю якістю і становить сильну конкуренцію Amazon та іншим сайтам.
На думку Ульріха Мюллера з організації Rebalance Now, "ми отримали чіткі докази того, що Google зловживає своєю домінуючою позицією на ринку". Він зазначає, що у світі на сьогоднішній день існує більше ста антимонопольних справ проти Google та його материнської компанії Alphabet. Серед них десятки медіаорганізацій, зокрема німецький видавничий дім Axel Springer, які подали позови проти Google, звинуваючи його в антиконкурентній діяльності в сфері онлайн-реклами та вимагаючи компенсацію в розмірі 2,1 мільярда доларів.
У грудні 2023 року американський виробник комп'ютерних ігор Epic Games виграв позов проти Google. Компанія звинуватила інтернет-велета в придушенні конкурентів і стягненні невиправдано високих зборів у розмірі до 30 відсотків із розробників додатків. Якщо апеляцію буде відхилено, це може мати далекосяжні наслідки. Досі у розробників додатків для Android не було іншого вибору, окрім як погодитися на умови Google.
Згідно з заявою Мюллера, компанія Google має можливість оскаржити рішення на всіх рівнях у справі, що стосується її пошукової системи. Проте через велику кількість позовів існує ймовірність, що Google досягне угоди з урядом США та судом, погодившись на певні умови. У рамках справи про пошукові системи Міністерство юстиції США зобов'язується подати суду більш детальну пропозицію до 20 листопада. Після цього дочірня компанія Alphabet, Google, повинна до 20 грудня надати свої власні пропозиції щодо виправлення ситуації. Очікується, що остаточний результат буде відомий не раніше ніж у кінці 2025 року.