Цифрові технології в сфері соціального забезпечення: український досвід.
У жовтні в головному офісі Всесвітньої продовольчої програми ООН (WFP) у Римі пройшов форум на тему "Соціальний захист у умовах вразливості та конфліктів".
Форум зібрав більше ніж 150 учасників з різних куточків світу, включаючи представників таких організацій, як Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ), USAID, FCDO, BMZ та Світовий банк. Під час заходу обговорювались та створювались нові рішення для підвищення соціальної підтримки осіб, які опинилися в умовах нестабільності та конфліктів.
Під час дискусії "Взаємодія та підтримка державних можливостей і створення стійких систем за допомогою спільних підходів" учасники форуму обговорювали те, як держави та гуманітарні організації можуть спільно розвивати соціальну підтримку в умовах конфліктів (зокрема, воєнних) та нестабільності.
Окрему увагу приділили прикладам співпраці гуманітарних організацій із Мінсоцполітики. Наприклад, був запущений спільний з ВПП ООН проєкт для підтримки пенсіонерів, які проживають у зоні бойових дій, мають низьку пенсію, та не отримують інших грошових допомог від міжнародних організацій.
В рамках спільної ініціативи Міністерства соціальної політики та Дитячого фонду ООН (UNICEF) реалізовано новий проєкт. З метою підтримки малозабезпечених родин з дітьми, які проживають у визначених районах Дніпропетровської, Запорізької та Харківської областей, згідно з програмними документами UNICEF, проект надає додаткову фінансову допомогу для проходження осінньо-зимового сезону.
Одним із досягнень цієї співпраці стало створення Центрів життєстійкості, де українці мають можливість отримати широкий спектр послуг, включаючи психологічну та юридичну підтримку. Міжнародні гуманітарні організації можуть зареєструватись як постачальники соціальних послуг і надавати допомогу українцям в рамках ініціативи PeReHID, яка сприяє координації виплат від держави та міжнародних партнерів для соціальної підтримки громадян України.
Під час дискусії "Цифрові підходи для забезпечення соціального захисту" міжнародним колегам було презентовано український досвід, коли за допомогою використання Єдиної інформаційної системи соціальної сфери з початку повномасштабного російського вторгнення Мінсоцполітики швидко забезпечило виплати та соціальну допомогу українцям. Дійсно, сьогодні цифрові рішення є геймченджерами, що змінюють підхід до соціальної підтримки, і український досвід є корисним для інших країн та гуманітарних організацій.
Основною метою нашої презентації на форумі було, зокрема, сприяння розвитку Єдиної інформаційної системи соціальної сфери до 2025 року, а також обмін досвідом з іншими країнами, де реалізують проекти наші партнери.
На форумі також було продемонстровано, як використання цифрових інструментів Єдиної інформаційної системи соціальної сфери, основою якої є Єдиний соціальний реєстр, дозволяє Міністерству соціальної політики з 2021 року враховувати всі аспекти соціального захисту громадян України. Це включає соціальні виплати, надання соціальних послуг, підтримку внутрішньо переміщених осіб, малозабезпечених сімей та людей з інвалідністю, а також забезпечує адресну допомогу тим, хто її найбільше потребує.
Україна продемонструвала приклад того, як використання національної системи соціальної підтримки разом з партнерами дозволило забезпечити ефективне реагування, ніж застарілі підходи гуманітарних організацій, коли вони самі будували альтернативні мережі доставки допомоги.
Завдяки цьому досвіду, розбудова національних мереж соціальної підтримки та розвиток інституцій соціальної сфери стає для гуманітарних організацій пріоритетним підходом по всьому світу. Розбудова ЄІССС триває, тож Мінсоцполітики використовує міжнародні майданчики для залучення необхідної підтримки й розвитку ЄІССС на найближчі роки.