Цього року ціни на газ у Європі досягли рекордних рівнів, однак є певні особливості, повідомляє Bloomberg.
Зростання числа танкерів та впровадження нових маршрутів доставки сприяють зменшенню витрат на транспортування.
Кораблі для транспортування скрапленого природного газу зводять швидше, ніж нові обсяги пального потрапляють на ринок, що сприяє зниженню витрат на транспортування та послабленню тиску на тарифи для споживачів.
Видання Bloomberg пише, що вартість короткострокової оренди СПГ-танкера впала до найнижчого рівня для цієї пори року з 2018 року. При цьому танкери для перевезення СПГ все частіше залишаються в Атлантичному або Тихоокеанському регіонах. Тобто газ споживається ближче до місць його виробництва, що сприяє надлишку суден і зменшенню витрат на його перевезення.
Для споживачів це хороша новина. У Європі ціни на газ перебувають на найвищому рівні цього року - ще до початку опалювального сезону, - що частково пояснюється війною в Україні та на Близькому Сході.
Щоб відповідати на зростаючий попит, на ринку все частіше з'являються нові судна. У цьому році 36 танкерів вперше здійснили завантаження, тоді як у 2023 році їх було 30. Кількість замовлень на нові танкери продовжує збільшуватися в очікуванні сплеску поставок СПГ до кінця десятиліття.
Водночас, збільшення обсягів виробництва відкладаються. Запуск експортного проєкту Golden Pass LNG у Техасі відкладено до кінця 2025 року через розбіжності з підрядником. Завод Cheniere Energy Inc. у Корпус-Крісті планує почати виробництво СПГ цього року, але його нарощування буде продовжено до кінця 2026 року. Проєкт Costa Azul компанії Sempra в Мексиці почне комерційну діяльність у 2026 році, на рік пізніше, ніж планувалося. Проєкт СПГ Plaquemines в Луїзіані все ще перебуває на стадії пусконалагоджувальних робіт.
Внаслідок цього, спотові тарифи на четвертий квартал в Атлантичному та Тихоокеанському регіонах вперше за п'ятирічний період знизилися нижче позначки у 50 тисяч доларів за день. Зокрема, фрахт у Атлантиці досяг рівня 30 250 доларів за день, що є найнижчим значенням для 2024 року.
"Це пояснюється ростом доступності суден та зменшенням тонно-миль, оскільки судна залишаються в рамках басейну", - зазначив генеральний директор Spark Тім Мендельсон.
Зростання цін на газ в Європі спонукає до збільшення обсягів американського зрідженого природного газу (СПГ), що постачається через Атлантичний океан. У той же час, обсяги катарського СПГ, які надходять до Європи, зменшуються, а більша частина цього газу спрямовується в Азію. У довгостроковій перспективі, із реалізацією експортних проєктів, ймовірно, виникне дефіцит, що сприятиме зміцненню ринку морських перевезень.
На завершення 2024 року спливає термін угоди на транспортування російського газу через територію України. Для багатьох держав Європейського Союзу це питання не викликає занепокоєння, але ситуація є складною для Австрії, Словаччини та Угорщини.
Зі свого боку Франція закликала до кращої ідентифікації компаній, що постачають російський газ у портах Євросоюзу, щоб зупинити збільшення його поставок до європейських країн.